Українська мова

Урок розвитку зв’язного мовлення.
Тема: Українська мово , калинова…
Мета: практично визначити роль рідної мови в родинному вихованні; колискові  , казки, прислів’я, загадки, пісні, усмішки, на прикладах художньої творчості продемонструвати красу і мелодійність української мови; виховувати свідоме бажання бути гідними дітьми своєї держави, сумлінно опановувати рідну мову; виховувати любов,  гордість за Україну.

Обладнання: плакати: «Без рідної мови, без пісні, без мами збідніє земля назавжди»; «Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема»; «Кажуть , дитино, що мова наша – солов’їна»; «Рідна мова - диво калинове»; «Як парость  виноградної лози, плекайте мову». Індивідуальні картки, сигнальні картки, прислів’я, загадки, скоромовки, забавлянки, смішинки, казки. Ілюстрації  квітів - символів України.
І. Організація класу.
- Сьогодні у нас урок розвитку зв’язного мовлення.
ІІ. Оголошення теми , мети, завдань уроку.
-        Наш урок – це урок творчості та натхнення, добра та радості. Сьогодні нас чекають такі завдання:
-         «Асоціативий кущ».
-        Вправа « Віночок сподівань».
-         «Поетична стежина».
-        « Дощ компліментів» мові.
-        Колективна творча робота:
1)робота в парах: зміни текст;
2)робота в групах:
*Колискові, забавлянки , примовки.
*Народні пісні, вірші.
*Прислівя,  загадки, скоромовки.
*Український жарт.
*Мирилки, лічилки, Народні ігри.
*Казки, легенди.
- Презентація роботи в групах.
3)індивідуальна робота.
- Підсумок уроку.
ІІІ. Робота над темою уроку.
1.   «Асоціативний кущ».
Український            мирилки,               українська
         жарт                         лічилки,                 
                                   народні ігри         старовинна
казки,
легенди           РІДНА МОВА           державна
прислів’я,                                                      колискові,
загадки,                  народні                     забавлянки,                                         
скоромовки                  пісні                                примовки 
-        Діти, що  ви розумієте під сполученням слів «рідна мова»?
2.  Хвилинка  каліграфії.
-        Подивіться на « асоціативний кущ». Яке слово в ньому головне? (мова)
Мм Оо Вв Аа
Мова,_________ , ________________ , ___________ .
       (пестливе)      (прикметник)              (дієслово)
        Що?                  Який?                        Що робити?
3.  Вправа «Віночок сподівань.
-        Діти, у вас у руках квіти – символи України. Ця квітка підкаже, що ви сподіваєтеся від уроку. Починати треба зі слів «Я сподіваюся …»
-        Ось такий  «віночок сподівань» сплели наші учні.
4.  «Поетична стежина»:
*Анатолій Камінчук «Рідне слово»; 
*Сидір Воробкевич Рідна мова»;
* Петро Осадчук «З тобою»;
*Володимир Забаштанський «Мови нема без народу»;
*Марія Хоросницька «Матусин заповіт».
- Давайте з вами сьогодні через художнє слово прилучимося до нашої співучої, калинової, вишневої, української мови. Давайте дбати про чистоту нашої мови, не соромитися говорити нашою мовою в школі, в сім’ї, в транспорті, адже  українське слово величне, неповторне, неземне!
5. «Дощ компліментів» рідній мові.
- Діти, яка наша мова?
Медова, мелодійна,  калинова, солов’їна, волошкова, веселкова, співуча, барвінкова, весела, світанкова, вишнева, різнобарвна, іскрометна, промениста, сіяюча, шляхетна, задушевна, щира, рідна, благословенна, страждальна, жвава, дзвінка, повсякденна, чарівна, величава, дотепна, зоряна, щемлива, жартівлива, мудра, пісенна, …
6.Колективна творча робота.
- Діти, чи можемо ми без мови?
1) Робота в парах.
- Прочитайте текст . Поміркуйте над прочитаним. Перетворіть питальне речення на розповідне, змінивши особу оповідача: ТИ на Я; ТВОЄ на МОЄ.
          Чи помітив ти , що щороку твоє життя все більше пов’язується з мовою? Можливо й не помітив. Адже скільки себе пам’ятаєш, ти завжди вмів розмовляти. До мови ти звик, тому й не звертаєш на це уваги.

(Я помітила, що щороку моє життя все більше пов’язується з мовою. Можливо,  й не помітила. Адже скільки себе пам’ятаю , я завжди вміла розмовляти. До мови я звикла, тому й не звертаю на це уваги.)

2) Робота в групах:
Колискові,             народні                прислів’я,
Примовки,             пісні,                     загадки,
Забавлянки            вірші                     скоромовки

          Український       казки,                 мирилки,
            Жарт                   легенди            лічилки,
                                                                    Народні ігри
-        Діти, нашу мову не можливо уявити без колискових пісень, прислів’їв, загадок, мирилок, казок, легенд, українського жарту.
               Щоб розумним й мудрим стати,
               Треба рідну мову … (знати).
                А щоб вміти говорити,
                Треба рідну мову … (вчити).
Знає кожен з нас чудово –  
Не прожити нам без …(мови).
Рідна ж мова пелюсткова,
Мудра, світла, … (світанкова).
                 І дзвенить щодня і в свята,
                  Бо вона ж така  … (багата).
                  І така джерельно чиста,
                 Наша мова … (промениста).
Чарівна і калинова
Наша мова … (веселкова).
В ній такі слова чудові,
Хліб і сіль на …(рушникові).
               В ній в віках батьки і діти,
                Як без мови в світі … (жити)?
               Понад світом хай лунає,
               Хай ніхто … (не забуває).
Рідну мову українську,
Мудру, щедру, … (материнську).
-        Діти, ви попрацюєте в групах, покажете багатство рідної , української мови.
7. Закріплення набутих знань:
1) метод «Мікрофон»:
-Чому нашу мову можна порівняти з батьківською хатою? (Тому що вона рідна і тепла, так само, як батьківська хата.)
- З солов’їною піснею? ( Тому що  співуча і мелодійна, як солов’їна пісня.)
- З дощовою веселкою? ( Тому, що барвиста, як дощова веселка.)
- З чого починається любов до рідної мови? (Любов до рідної мови починається з колискової маминої пісні.)
- Чому нашу мову називають калиновою, барвінковою? (Тому, що це – народні символи України.)
2) індивідуальна робота:
І варіант
-        У кожного є текст. Необхідно вписати прикметники за змістом і прочитати вислів про мову.
І. Українська мова – це _____________ океан, вона _______________ , як пісня солов’їна. Наша мова ______________ і________________ , наче дощова веселка.
ІІ. Любов до ___________ мови починається з _____________ пісні. У неї _____________ ласка і любов, світ добра, краси і справедливості, _____________ віра в магічну силу слова.

ІІ варіант
Твори на тему: «Скарби рідної мови», «Рідна мова», «У чому краса і багатство української мови».

ІІІ варіант
Презентація «Українська мова казкова…»

ІV. Підсумок уроку.
-        Ви , мабуть уже , втомились,
Але все ж чогось навчились,
Швидше , прошу, підростайте
Сил для праці набирайтесь.
В мові нам потрібні конче
Люди добрі, мудрі, творчі.
Мова – це душа народу,
В ній багатство всього роду.
V. Оцінювання учнів.

     
    
             


Комментариев нет:

Отправить комментарий